«

»

Kevätaurinko aiheuttaa väsymystä ja masennusta

Kevät. Toisille elämä hymyilee, ja toisille kevät on vuoden raskainta aikaa. Alakuloisuus, itseluottamuksen huononeminen ja toivottomuus ovat esimerkkejä kevätmasennuksen oireista. Hetkellinen väsymys ja alakuloisuus selittyvät kevätväsymyksellä.

Kevätmasennus on yksi kaamosmasennuksen ilmenemismuodoista. Yleensä kaamosmasennusoireista kärsitään syksyllä tai talvella ja ne helpottavat keväällä ja kesällä.

– Suurin osa meistä nauttii kevään myötä pidentyvistä päivistä ja lisääntyvästä auringonvalosta, mutta toisille äkillinen muutos kaamoksen synkkyydestä valoisuuteen voi aiheuttaa eriasteista oireilua, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Tuuli Lahti sanoo.

Tuuli Lahden mukaan kaamosmasennuksen englanninkielinen nimi seasonal affective disorder kuvaa sairauden vuodenaikaisuutta paremmin, sillä kaamos-sana yhdistetään automaattisesti talveen.

Kevätmasennuksessa on kyse kontrastista oman sisäisen pahoinvoinnin ja ulkoisen kauniin kevään välillä.

– Masentuneet painottavat omaa synkkää oloaan. He eivät osaa hyödyntää positiivisuutta, koska kokemukset positiivisuudesta ovat pettymyksiä ja hylkäämisiä täynnä, Turun Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön mielenterveyden ylilääkäri Ilpo Lahti kertoo.

 

Kevät opiskelijoille raskasta aikaa

– Opiskelijoille kevät on hankalaa vuodenaikaa, koska suurin osa tenteistä, jotka määrittelevät opintomenestystä, osuvat kevätkauteen. Mahdolliset epäonnistumiset tai laiminlyönnit alkavat todentua, Ilpo Lahti sanoo.

Lisäksi mielessä kummittelevat jo kesä ja kesätyöt.

Lukumääriä kevätmasennusta sairastavista opiskelijoista Ilpo Lahti ei osaa sanoa. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön mielenterveyspalveluissa on havaittavissa kaksi piikkiä: ensimmäinen syyskauden alkupuolella ja toinen maaliskuussa.

Opiskelijoiden keskuudessa syksyinen kaamosmasennus on yleisempää. Syksyllä valon määrän väheneminen ja D-vitamiinin puute lisäävät alttiutta.

– Keväällä ei ole tällaisia tekijöitä, mutta silloin masennuksen ilmenemismuodot voivat olla rajumpia.

 

Milloin lääkäriin?

Kevätmasennuksesta kärsivän on tärkeää hakea ajoissa apua. On hyvä, jos omasta tilanteestaan voi puhua ystävilleen. Tukea voi saada myös internetistä.

Oireita ovat esimerkiksi alakuloisuus, asioiden unohtelu, keskittymisvaikeudet ja ärtymys sekä haluttomuuden, syyllisyyden ja toivottomuuden tunteet.

– Jos oireet jatkuvat useamman viikon ja haittaavat jokapäiväistä toimintaa, on syytä hakea apua, Tuuli Lahti neuvoo.

 

Kevätväsymys hetkellistä

Kevätmasennusta ja -väsymystä voi olla aluksi vaikea erottaa toisistaan. Itseluottamuksen heikentymistä ja vaikeutta iloita mistään voi esiintyä myös kevätväsymystä potevilla, mutta vain hetkellisesti.

– Talvella vitamiinien saanti on voinut jäädä vähäiseksi, kuten oman kunnon hoitokin. Aktiivista kautta ei olla valmiita ottamaan fyysisesti vastaan, Ilpo Lahti sanoo.

Erilaiset keinot piristymiseen auttavat kevätväsymykseen ja voivat tuoda nopeastikin muutosta. Kevätväsymystä voi hoitaa kotikonstein.

– Terveellinen ruokavalio sekä riittävä liikunta ja uni ovat tässäkin asiassa kaiken a ja o, Tuuli Lahti muistuttaa.

 

Kevät itsemurhien aikaa

Ruotsin Karoliinisen instituutin tutkimuksen mukaan 82 prosenttia itsemurhista tehdään valoisana vuodenaikana. Vuonna 2009 julkaistusta tutkimuksesta selviää, että eniten itsemurhia tehdään kesäkuussa. Tutkimus toteutettiin Grönlannissa vuosina 1968–2002.

Tuuli Lahden mukaan myös suomalaiset tilastot osoittavat, että keväällä tehdään Suomessa enemmän itsemurhia kuin muina vuoden aikoina.

– Yksi selitys ilmiölle on ollut lisääntyvän valon mahdollinen negatiivinen vaikutus mielialaan. Lisääntynyt valon määrä vaikuttaa paitsi uneen myös muuttaa tiettyjen hormonien eritystahtia, ja siten vaikuttaa monin tavoin mielialaamme.

 

Haastatellut eivät ole sukua toisilleen.

Lue Ruotsin Karoliinisen instituutin tutkimus täältä.

Lisätietoa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön mielenterveyspalveluista löydät täältä.

 

Teksti: Riikka Sorsa
Kuvat: sxc.hu

 

Kommentoi:

Your email address will not be published.


× 7 = twenty one