«

»

Salamainontaa Facebookissa

Kun luet tätä, sinulla on todennäköisesti samalla Facebook auki. Olet tarkistanut kaverien päivitykset ja huomannut, että yksi on alkanut pelata Angry Birdsiä. Toinen on asentanut Facebookin älypuhelimelleen, ja kolmas tykkää viikonloppuna näkemästään Hugosta. Miksi Facebook jakaa meille tällaista informaatiota?

– Monet epäilevät Facebookia mainonnan takia, eivätkä luota siihen, Janne Matikainen, Helsingin yliopiston viestinnän laitoksen tutkija ja opettaja kertoo.

Mainonta Facebookissa ja tietojen käyttäminen markkinointitarkoituksiin on herättänyt lähiaikoina paljon keskustelua. Piilomainontaa voi olla jo pelkästään Facebookissa asioista tykkääminen.

– Jos kaveri tykkää Facebookissa jostakin, se alentaa varmasti kynnystä kokeilla kyseistä tuotetta itsekin, Matikainen pohtii.

Varsinaiseen ostopäätökseen toki vaikuttavat monet muutkin asiat kuin pelkkä kaverin julkistama tykkääminen, mutta se voi siltikin ohjata päätöksen tekemistä.

Kavereiden suosittelu onkin Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Kari Roosen mukaan nousussa, ja se on yksi erittäin merkittävä tekijä yritysten Facebook-viestinnässä.

 

Suosittelemista suositellaan

– Suomalaisessa kuluttamisessa tuotekommentointi on aina jäänyt sivuun, koska firmat ovat aina pelänneet, että tuotteita saatettaisiin vahingossa vaikka haukkua, Roose kertoo.

Roose on toiveikas sen suhteen, että Facebook saattaa tuoda tähän muutoksen.

– Ihmiset ovat kovia suosittelemaan toisilleen hyväksi kokemiaan tuotteita ja ilmaisemaan tyytyväisyyttään niihin.

Ilmiö toimii tietenkin myös toisinkin päin – vähemmän laadukas tuote saa Facebookin virtuaalikanjoneissa varsin kylmää kyytiä.

Roose nostaa esille myös tykkään-ominaisuuden, jota hän ei kuitenkaan pidä kovin suuressa arvossa. Vaikka monet kiinnittävät tykkääjien määrään huomiota, ei se tosiasiassa kerro mitään yrityksen tuotteiden menekistä tai toiminnasta.

– Peukkujen takaa tulee löytyä ihan oikeaa ostokäyttäytymistä, jota voi analysoida ja tutkia jatkoa varten, Roose kertoo.

 

Onko tietojen kerääminen Facebookissa eettistä?

Facebook jatkaa kasvuaan, minkä myötä sen kaupalliset paineet kasvavat. Sekä Roose että Matikainen myöntävät, että Facebookissa on lupausta kehittyä markkinointivälineenä.

Matikainen myöntää Facebookin mahdollisuudet yrityksille, mutta on silti hieman epäileväinen tietojen keräämisen eettisyydestä. Varsinkaan kun missään ei tarkasti kerrota, mitä tiedoilla lopulta tehdään.

Toisaalta ihmiset laittavat omille tileilleen muutenkin henkilökohtaista informaatiota, joten on vaikea arvioida, mikä on henkilökohtaista ja mikä ei.

– Facebookissa ollessaan ihminen ei harjoita yksityistä viestintää, vaan on osa aivan älyttömän kokoista verkostoa, Matikainen muistuttaa.

 

Lue F-Securen ohjeet turvallisempaan Facebookin käyttöön täältä.

 

Teksti: Petter Lundberg
Kuvat: sxc.hu 

 

Kommentoi:

Your email address will not be published.


one − = 0